tisdag 20 april 2010

Ephorus visst behövs det!

Nu var det dags igen!
Mina elever har inlämning i Nk B och vad smidigt det är att göra inställningarna i inlämningsmappen som ser till att alla arbetena skickas i väg till Ephorus och kontrolleras mot material på webben och mot tidigare inskickade arbeten.
Smidigt, enkelt och man får ett snabbt svar, med tydlig hänvisnigar till vart de har hittat likheter med materialet. Alla arbeten får en likvärdig objektiv bedömning och de allra flesta försök tillm plagiering uppmärksammas, tidigare tror jag att de var de som hade bra kunskaper och ett bra språk som kanske hade det lättare att slinka igenom.

2 kommentarer:

  1. Håller med om att det var lättare att slinka igenom tidigare och jag är så tacksam att vi har tillgång till Ephorus! Tänk vad mycket tid jag spenderade när jag satt och Googlade fraser där jag misstänkte fusk. Nu blir det så himla tydligt för de studerande även om det finns en och annan som ändå vägrar att erkänna. Det jag har funderat över är dock om vi formulerar inlämningsuppgifter som är "lätta" att fuska på - vi kanske ska göra andra sorters uppgifter istället? Kan vi det?

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis kan vi förändra uppgifterna, har prövat i Nk B. Då reagerar eleverna med att det finns ingen fakta om just det, att de själva måste analysera fakta från flera områden och dra egna slutsatser blir svårare men visar också mer kvaliteér tycker jag.

    SvaraRadera