torsdag 17 juni 2010

Open-source Framtiden för skolan?

Högskolan i Skövde kommer i augusti att erbjuda en ny lär- och samarbetsplattform Scio, som bygger på Sakai, dvs en Open- source software.
http://www.his.se/nyheter/information-om-larplattformen-scio/
Finns utvärderingar från lärare och annat matnyttigt på www.his.se

Jag tror att det kommer att bli fler skolor som övergår från avtalsbundan lösningar till gratis lösningar för sina lärplattformar och programvaror.
Skolorna har inte en bottenlöskassa kista utan kommer att bli mer återhållsamma för att ingå i långsiktiga dyra datalösningar. Tror jag, vad tror du?

3 kommentarer:

  1. Jag både hoppas och tror att så blir fallet. Jag har haft som mål att skapa kurser som bygger på att programvaran kan laddas ner/installeras för vem som helst oberoende på vilka operativsystem och ekonomiska förutsättningar.
    Jag har nu en liten samling av program som går att köra under Win*, Mac OS X och Linux/Unix. Nu på senare tid finns ju även många applikationer tillgängliga via en webbläsare, vilket gör en ev övergång lite smidigare.

    SvaraRadera
  2. Tror själv på open source även om huvudmotivet inte är ekonomiska. Anpassning efter uttryckta behov är en nyckelfaktor.

    SvaraRadera
  3. Jag tror att det redan har börjat. själv har jag stött på en kommun där man gått över från Windows till Fedora och OpenOffice. Tanken är god men jag tycker kunskap saknas. Eleverna hade svårt att lära sig systemet, de tunna klienterna (som installerades samtidigt)hade inloggningsproblem delvis relaterade till systemet och det var inte alla datorer som fick nya system. Totalt finns 3 olika system som inte har kontakt med varandra, vilket försvårar att lagra och hämta information i olika klassrum. Men, om det skulle finnas personal att ta hand om sådana problem tidigt så tror jag på OpenSource. Det är dags för ett mer solidariskt samhälle.

    SvaraRadera