onsdag 9 juni 2010

Visst blir vår omgivning påverkad!

I dag fick jag ett samtal från min man som satt på tåget, han tipsade mig om den här artikeln i Metro. Metro - Min tvååring försöker dubbelklicka i böcker Jag tycker att artikeln tydligt visar att skolans värld inte längre kan stoppa för utvecklingen och hålla fast vid en undervisning som inte passar samhället. Många bloginslag och diskussioner i vår kurs tar upp frågan och det finns många runt om i vårt land som stångar sig blodiga i kampen att få mer IKT i skolan, både bland lärarna och till eleverna.
Politikerna kan inte längre skylla på att det inte finns pengar, omprioritera, satsa på barn och ungdomar annars kommer utflyttningen till andra kommer som satsar att öka. Tror jag. Kommunerna måste också jobba mer kortsiktigt och inte låsa sig i avtal som på sikt blir kostsamma och mindre flexibla, vilket inte stämmer överens om hur utvecklingen är för IKT i övrigt.
Min man som inte tidigare varit speciellt intresserad av Internet eller hur det kan användas har helt plötsligt börjat kolla in mina webfavoriter, och diskuterar gärna IKT med mig. Kan han ändra sig så finns det hopp för de flesta av mina kollegor också.

Jag bara hoppas att kommunen jag arbetar i och den jag bor i hoppar på IKTtåget till 100%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar