Vi kan inte stoppa utvecklingen, den pågår hela tiden och nya verktyg kommer hela tiden.
Roger Säljö visar i sin presentation på den utveckling som varit hittills och vad som kommer efter är än så länge kanske bara några få produktutveckalar som kan ana. Men tekniken är inte allt utan för att det ska fungera krävs det att pedagogerna accepterar, motiverar sig och samarbetar för att inte stanna i utvecklingen av lärandet.
Hej Helen! Kul att IKT- kursen ledde till att du vågade testa ett nytt jobb. Tyckte det var en bra powerpointpresentation som du lagt ut. Något som var intressant var att även tidigare tekniska innovationer förväntades förändra skolan och lärandet, ex den rörliga bilden. Så blev ju inte fallet. Men denna gång är det enligt mig annorlunda. IKT-utvecklingen och övergången från industrisamhälle till informations-/tjänste-/servicesamhälle påverkar vår syn på lärandeprocesser och kunskapsbildning i grunden. Den traditionella skolan är konstruerad för ett mekaniskt industrisamhälle. Dagens skola måste utformas för ett digitalt informationssamhälle.
SvaraRaderaDet kan var ett paradigmskifte vi är mitt i, men det verkar tyvärr som om skolan inte ens har krypfart in i detta. Ett stadigt tuffande framåt på enormt bred front för ALLA är önskvärt. Själv kan jag frustrerad över att skolan inte ens har en IKT strategi stampa vidare på en egen sidlinje och plugga IKT och annat intressant. Har skrivit två strategier till skolan som båda hsar försvunnit in i rektorns mailbox helt okommenterad. Ingen feedback alls gällande våra planer. Vi handlar lite grejer nu, men helt utan (offentliggjord) plan. Det är att börja i fel ände om man vill kunna få med sig personal tycker jag.
SvaraRaderaHoppas det sker nåt. Snabbt. Sverige! Vakna, och dra med oss!
Visst är det viktigt med klar och engagerad styrning ovanifrån i allt detta. Vi har en IKT-strateg, gud ske lov för dig Helen, men har vi engagemang från ovan? Det är tyvärr mer oklart. Om ett par månader är vi digitaliserade med en till en datorer för alla. Löser det alla problem? Datorerna ska ju användas också. Nu börjar vårt jobb, att engagera de andra kollegerna som är mer tvivlande.
SvaraRaderaDet gäller att komma förbi tanken på tekniken och inse att den bara är ett verktyg för lärandet och att det är pedagogiken som gör skillnaden. Fokus på pedagogiken är vad som väntar enligt mig, nu börjar allvaret. Tur att det finns innovatörer i vår organisation, de behövs för att få majoriteten med på tåget.
SvaraRaderaHur många har har ni budgeterat för att skicka till framtidens lärande i Sthlm i maj? Det är ju viktigt att MÅNGA får åka!
SvaraRaderaDu MaskinenStefan! Varför blir inte du IKT-strateg? Gå till högre ort!
SvaraRadera