lördag 26 januari 2013

Eleverna har matteprov imorgon så jag finns på nätet i kväll.

I morgon ska mina elever ha prov i matematik 1b, det är deras kunskaper i algebra och geometri som testas. Vi hade en sista repetitionslektion tidigare idag, många frågor men inte alls som det kunde vara för något år sedan. Har eleverna blivit bättre? Tror inte det, vad är det då för skillnad - jo alla mina elever vet att jag i två timmar i kväll finns på nätet och besvara alla deras frågor i ett forum på vår lärplattform. Jag tycker att det är ett utmärkt sätt att stödja mina elever. Sedan jag börjat med detta upplever jag att mina elever inte har samma stress dagen innan eller på morgonen innan provet. Inga elever väntar längre på mig utanför klassrummet för att ställa de sista frågorna precis innan  provet. Förutsättningen att det ska fungera för mig är att jag har förtroende arbetstid, då kan jag välja att planera min arbetstid till att vara tillgänglig mellan 20-22.
Det är inte alltid så många som ställer frågor men jag ser att det är många som läser svaren, tipsen och följer länkarna som jag lägger ut.  

Provet genomfördes för en vecka sedan och när jag rättade provet och sedan jämförde med frågor och svar på forumet visade det sig att den typen av uppgifter som jag hade hjälpt dem med hade de allra flesta klart oberoende av om det var på E, C eller A nivå. Bra jobbat av eleverna och ett bevis på att mitt upplägg fungerar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar