torsdag 11 februari 2010

Dela med sig?

Det finns nog olika anledning till att kollegor inte delar med sig av sina digitala resurser, ett kan vara att man gärna nyttjar andras själv men vill inte att andra utnyttjar det man gjort själv.
Det måste vara ett ömsesidigt vinna vinna läge för att situationen ska bli långvarig.

Men det finns säkert också lärare som inte har så höga tankar om det egna arbetet och tror att det inte duger åt andra, trots att det i många fall är precis tvärt om.
Alla andra delar med sig av mycket bättre material, tror man, men våga visa vad du använder i klassrummet så kommer du att få positiv repons från kollegorna när du förtjänar det.

Själv tycker jag det är jättekul om någon av mina kollegor använder mitt material och tar tacksamt emot reflektioner och förbättringspunkter.
Genom att dela med sig, utvecklas materialet och genom att diskutera öppnas möjligheter för att producera välgenomtänkta, kursplansrelaterade digitala resurser.

2 kommentarer:

  1. Ja, det är liksom lättare att dela med sig till kollegorna runt omkring en. Då får man större möjlighet till direkt respons som ju är så värdefull.

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att man är dålig på att dela med sig av material. Det stämmer nog att man tror att det är för dåligt. Kanske ofta att vi kvinnor förringar oss själva. Jag kommer ihåg en gång när jag och en kvinnlig kollega fick i uppdrag att visa för de andra i arbetslaget hur vi visar målen på en kurs för eleverna och vi båda började med att säga att det är väl inte så märkvärdigt... Men om man inte delar med sig kan man ju inte få respons och det är ju det viktigaste.

    SvaraRadera