Är läraren inte intresserad av att använda IKT så spelar det ingen roll hur mycket som satsas från skoledningen i form av utbildning och erfarenhetsutbyte.
Tänk vilken inverkan en enskild lärare har, större än en skolledare vad gäller IKT i undervisningen?
Men jag vill :
stånga mitt huvud i diskussionerna med de lärare som tycker att lärplattformar är onödigt
Ifrågasätta overheaden som står i centrum i klassrummet och skymmer för projektorn på duken
fortsätta att utveckla mitt IKT användandet
Tipsa allt vad jag kan om web 2.0
försöka påverka och uppmuntra alla de som inte har hoppat på IKT tåget.
Vad vill du göra?
Att påverka, uppmuntra, stötta, tipsa m.m är delvis mitt uppdrag på skolan till hösten ( ska jobba 20% som IT-lots/ped). Vissa dagar känns det inspirerande, men andra dagar som ett enormt berg som ska bestigas. Men det är väl bara att börja klättra ;)
SvaraRaderaÅh vad kul att få jobba 20 procent med de här frågorna. Jag blir avundsjuk!
SvaraRaderaGrattis mrs walker till att din skolledning vågar och vill satsa på IKT. Önskar att min egen skola kommer igång och att ett par intresserade lärare får ett uppdrag att sätta den stora bollen i rullning vad gäller IKT användningen i undervisningen. Vad gäller berget så tror coh hoppas jag att man efter den här kursen fortsätter att hålla koll på intressanta bloggar m.m för att utvecklas vidare. Frida, jag blir också avundsjuk precis som du!!!
SvaraRaderaJag önskar också att det fanns en större vilja att ta IKT på allvar i skolorna. På något sätt verkar det som om många skolor tycker att det inte hör hemma där, utan att det är något som eleverna får ta på fritiden... Men så skulle vi ju i så fall kunna tänka kring flera delar av skolan... Vadå skönlitteratur? Det kan de läsa på fritiden, lära sig laga mat? etc... Nej, för en likvärdig utbildning krävs att vi lärare (och då framförallt skolledning...) tar detta på allvar! Fler IT pedagoger kanske är en lösning?
SvaraRadera