tisdag 11 maj 2010

Varför sådan motvilja?

Visst betyder skolledningens inställning till IKT mycket men i slutändan är det ändå läraren/pedgogen som har ansvaret för undervisningen.
Är läraren inte intresserad av att använda IKT så spelar det ingen roll hur mycket som satsas från skoledningen i form av utbildning och erfarenhetsutbyte.
Tänk vilken inverkan en enskild lärare har, större än en skolledare vad gäller IKT i undervisningen?
Men jag vill :

stånga mitt huvud i diskussionerna med de lärare som tycker att lärplattformar är onödigt

Ifrågasätta overheaden som står i centrum i klassrummet och skymmer för projektorn på duken

fortsätta att utveckla mitt IKT användandet

Tipsa allt vad jag kan om web 2.0

försöka påverka och uppmuntra alla de som inte har hoppat på IKT tåget.

Vad vill du göra?

4 kommentarer:

  1. Att påverka, uppmuntra, stötta, tipsa m.m är delvis mitt uppdrag på skolan till hösten ( ska jobba 20% som IT-lots/ped). Vissa dagar känns det inspirerande, men andra dagar som ett enormt berg som ska bestigas. Men det är väl bara att börja klättra ;)

    SvaraRadera
  2. Åh vad kul att få jobba 20 procent med de här frågorna. Jag blir avundsjuk!

    SvaraRadera
  3. Grattis mrs walker till att din skolledning vågar och vill satsa på IKT. Önskar att min egen skola kommer igång och att ett par intresserade lärare får ett uppdrag att sätta den stora bollen i rullning vad gäller IKT användningen i undervisningen. Vad gäller berget så tror coh hoppas jag att man efter den här kursen fortsätter att hålla koll på intressanta bloggar m.m för att utvecklas vidare. Frida, jag blir också avundsjuk precis som du!!!

    SvaraRadera
  4. Jag önskar också att det fanns en större vilja att ta IKT på allvar i skolorna. På något sätt verkar det som om många skolor tycker att det inte hör hemma där, utan att det är något som eleverna får ta på fritiden... Men så skulle vi ju i så fall kunna tänka kring flera delar av skolan... Vadå skönlitteratur? Det kan de läsa på fritiden, lära sig laga mat? etc... Nej, för en likvärdig utbildning krävs att vi lärare (och då framförallt skolledning...) tar detta på allvar! Fler IT pedagoger kanske är en lösning?

    SvaraRadera