fredag 18 mars 2011

Design för lärande - hur ska eleverna få bästa förutsättningar.

Nu har verkligen design i klassrummet kommit på tapeten, jag följer intresserat debatten om att den klassiska katederundervisningen ska lösa problemen med att svenska elevers resultat i de stora undersökningarna som TIMSS och PISA blir sämre.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4406361´
Kan det vara så enkelt att om vi ställer läraren längst fram och eleverna sitter tyst i sina bänkar och lyssnar, så lär sig eleverna mycket bättre. Men hallå???

Jag tror att det är viktigt att det finns flexibilitet och att eleverna får möjlighet att växla mellan olika lärmiljöer och lärformer. Men också att miljön är inspirerande för olika arbetssätt.
Nya krav på miljön följer med i utvecklingen att använda datorn mer i undervisningen, men allt handlar inte bara om att anpassa till tekniken utan det är viktigare att anpassa för den förändring av pedagogik som följer.

2 kommentarer:

  1. Visst är det så, Helen! Flexibilitet och variation är viktigt för att nå eleverna. Jag skrev just en kommentar till Fridas inlägg angående Klass 9A. Läs vad Frida skriver på http://iktfrida.blogspot.com/2011/03/varfor-sa-ont-om-ikt-i-klass-9a.html

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte att någon, nu existerande pedagogik, kommer att försvinna helt. Mycket bra utövad pedagogik finns men den behöver KOMPLETTERAS med annat. Variation är viktigt för att hålla intresset uppe, hos oss lärare och hos eleverna.

    SvaraRadera