fredag 11 mars 2011

Finland ett steg före!

Efter att ha läst igenom Finlands Nationella plan för användningen av IKT i undervisningen kan jag inte annat än konstatera att de verkar ligga ett steg före "storebror" Sverige igen. Deras plan är genomtänkt med tydliga åtgärdsförslag och mål med satsningen. De anser att IKt i dagens skola är en outnyttjad möjlighet- en möljighet att stärka motivationen för lärande både i skolan och utanför skolan, vilket överensstämmer med att det idag sker lärande i informell verksamhet utanför skolan.

Jämlikheten i utbildningen är en annan faktor som de lyfter fram, för jämlik utbildning krävs jämlika förutsättningar för lärandet i hela landet. Det tycker jag att vi i Sverige också borde inse och inte ge kommunerna ansvaret, det finns många kommuner som tar sitt ansvar, som de jag jobbar i, men den kommun jag bor i har en katastrofal inställning till IKT i undervisningen. Senast igår hade jag ett samtal med min dotter som går i åk 9, hon har under läsåret använt dator två gånger. Det tycker inte jag stämmer med ansvar på skola att de ska använda verktyg och utrustning som är tidsenlig tidsenlig. Men ännu värre är att det inte finns någon intention att utöka elevernas möjlighet till digitalkompetens med den nya läroplanen.
Om Sverige haft en nationell plan som Finland hade inte enskilda kommuner haft möjlighet att agera på det här sättet.

Finlands Nationella plan har också ett fokus på vad utbildning ska generera för elevernas framtid och de medborgarfärdigheter som behövs. Projektet hävdar att " När det gäller att förnya samhället har skolan den viktigaste rollen. Samhället förändras och då måste också skolan förändras. IKT är den största förändringsfaktorn när det gäller lärandet."

Målet för Finland är tydligt i planen, de ska skapa ett lärande av världsklass och det ska ge ett skapande av framgångsfaktorer för finländarna i framtiden.

Något mer att beakta är att det skiljer mellan Sveriges och Finland i internationella jämförelser av studieresultat - Finland har nästan i 10 års tid legat i toppen och veriges resultat har dalat markant, ändå är det Finland som ser möjligheter med en nationell plan att stanna på toppen medan Sverige velar och inte har någon tydlig styrning. Kommer vi att förbättra resultaten eller?........

Heja Finland!!!!

1 kommentar:

  1. Imponerande tycker jag! Jag tänkte att det skulle finnas en risk att Finland klamrade sig fast vid gamla meriter och metoder, men istället blickar de framåt och vill mer. En fin förebild för oss grannländer!

    SvaraRadera