torsdag 3 mars 2011

SymbalooEDU något för lärare och elever?

Nya utmaningar ger nya tankar och när man inte riktigt har koll var eller vad man ska leta efter vad gör man då?
Istället för att planlöst surfa surfade jag istället in på Digital kompetens och lärande del I. Någonstans i bakhuvudet hade jag för mig att jag tagit del av något som kunde presentera de resurser, websidor och bloggar som man mest frekvent använde. Det finns felr möjligheter men denna gång fastnade jag för SymbalooEDU, kanske fanns den inte när jag läste kursen eller så hade jag tankarna på andra områden. Just nu sitter jag och planera för införande av ett-till-ett och har kommit till insikt att med datorer till alla elever kommer också nätet att nyttjas mycket mer vilket innebär att det kan bli ostrukturerat bland favoriterna. (eller är det bara hos mig?)
Kanske kan man tipsa eleverna vid införandet av datorerna hur man på ett överskådligt sätt kan visualisera det man använder mest genom att använda SymbalooEDU?
Har du någon erfarenhet av resursen eller har du ett bättre förlag, dela med dig av dina erfarenheter.........

2 kommentarer:

  1. Hej Helen!
    Jag använder Symbaloo för egen del. Du kan läsa om vad jag skrev i min blogg
    http://ingridskursblogg.blogspot.com/2010/09/skont-att-ha-tillgang-till-favoriterna.html
    Där finns en länk så du kan se min webmix om du vill. Men jag har inte använt det tillsammans med eleverna, men det skulle säkert fungera utmärkt.

    SvaraRadera
  2. Tack Ingrid! Har skapat ett konto och ska se om det kan vara något att tipsa eleverna om.

    SvaraRadera