fredag 4 mars 2011

Hur marknadsför man sin blogg?

Nu har jag bloggat i ett år och det trodde jag aldrig att jag skulle göra. För mig var det ett stort steg att börja blogga och jag var inte så intreserad av att någon annan skulle läsa det jag skrev. Men jag har ändrat mig, nu ska jag ta mig i kragen och försöka att lite mer seriöst göra spår i de olika debatterna som pågår om skolan, pedagogiken och lärarutbildningen.
Jag kan bara tacka min kollegor som fått stå ut med mina diskussioner och förbereda dem på att det kommer mera. Ett läsår utan undervisning har fått mig att reflektera mycket mer över min egen undervisning i förhållnade till alla de debatter, bla kring klass 9A som jag följer med stort intresse.

Men ännu större utrymme har funderingrna på hur jag ska utveckla/förändra min undervisning till hösten när det är så många nya saker på G.
Datorer till alla elever och nytt program och nya kurser med GY11.
Utmaningarna avlöser varandra.

Alla mina funderingar har fått mig att inse att jag kan inte sluta blogga nu utan istället för att avveckla så vill utveckla och försöka att marknasföra min blogg och skapa ett bredare intresse så jag får fler läsare och kan få fler diskussioner på bloggen.

Men hur gör man? OK får fundera lite mer på det, men ett första steg är att jag ska bli mer aktiv på andras bloggar inte bara hos min kurskompisar i Digitalt lärande II utan också våga debattera och diskutera på kanske lite mer synliga bloggar.

2 kommentarer:

  1. Jag förstod först inte den snabba utvecklingen av bloggar. Bloggar för mig var ett sätt för några att skriva av sig om ämnen de var intresserade av, mode, katter etc.
    Sedan vi skapade en blogg på jobbet har jag börjat inse att det är berikande att dela med sig av sitt arbete och tankar kring ämnet. I vårt fall är det IT i skolan. Vi kom i kontakt med ett antal bloggar som skriver i samma ämne och det gav oss nya infallsvinklar vilket var nyttigt.
    När man skriver egna poster tvingas man reflektera ännu mer över sitt arbete och vässa sin "argument".
    Lycka till med ditt bloggande, jag ser fram emot att ta del av dina tankar.

    SvaraRadera
  2. Håller faktiskt med ovanstående. Från att se bloggandet som något antingen för egotrippade modelejon eller fjortisar, till att inse att det finns mycket intressant att läsa på våra bloggar. /Hillevi

    SvaraRadera