söndag 21 februari 2010

Twitter och jag hör inte ihop!

Hur svårt kan det vara, att starta ett Twitter konto?

Jo! hur svårt som helst när det inte fungerar, antar att jag är totalt intelligensbefriad.
Jag måste nog bita ihop och försöka med ett youtube konto istället.


Skam den som ger sig,nu efter fyra försök så har jag ett konto.

Ny favorit Wolfram alpha!!

Jag tror på digitala resurser som Wolfram Alpha, vilka möjligheter användningen är gränslös.
Samtidigt får jag ytterligare en fundering om vad kan man lita på? http://www.wolframalpha.com/screencast/introducingwolframalpha.html

Efter ett par veckor med kursen är det fortfarande tiden som är det största hindret för att tillgodogöra sig allt som finns. Min inriktning är att denna veckan bli klar med 1b och 1c, och sedan försöka ta några tillfällen och reflektera över vad jag testat hittills, vad kan jag använda och framför allt starta planeringen hur jag kan inför mer av Ikt i mina kurser till hösten.

lördag 20 februari 2010

Kontodjungeln

Nu har jag fastnat i kontodjungeln, dvs jag skapar konton på de olika rekommenderade web 2.0 verktyg, men jag har svårt att komma ihåg alla. Nu blir det till att ta lite tid och strukturera upp allt. Det enda som inte fungerat är att skapa konto på google för att kunna testa goolge buzz, men skam den som ger sig. Väntar på sms med aktiveringskod. Allt är bra när det fungerar men är man utanför och det tekniska krånglar då är det svårt att hålla sig positiv.

tisdag 16 februari 2010

Studiediciplin?

Nu har jag insett att det finns fler uppgifter än vad jag haft koll på. Skönt att det är sportlov och att OS sändningarna är på kvällar och nätter, då har jag dagarna till att fokusera på kursen.
När jag startade bloggen var jag glad över att bara få till den, nu måste jag få till inläggen också och det är värre.
Såg att Påven anser att Vatikanen måste börja blogga (http://techrisk.se/?p=1479) så då kanske det snart är ute att blogga och då måste jag fundera på vad nästa steg ska bli för mig.

torsdag 11 februari 2010

Dela med sig?

Det finns nog olika anledning till att kollegor inte delar med sig av sina digitala resurser, ett kan vara att man gärna nyttjar andras själv men vill inte att andra utnyttjar det man gjort själv.
Det måste vara ett ömsesidigt vinna vinna läge för att situationen ska bli långvarig.

Men det finns säkert också lärare som inte har så höga tankar om det egna arbetet och tror att det inte duger åt andra, trots att det i många fall är precis tvärt om.
Alla andra delar med sig av mycket bättre material, tror man, men våga visa vad du använder i klassrummet så kommer du att få positiv repons från kollegorna när du förtjänar det.

Själv tycker jag det är jättekul om någon av mina kollegor använder mitt material och tar tacksamt emot reflektioner och förbättringspunkter.
Genom att dela med sig, utvecklas materialet och genom att diskutera öppnas möjligheter för att producera välgenomtänkta, kursplansrelaterade digitala resurser.

tisdag 9 februari 2010

Varför inte alla?

Engagerade elever
Tablet PC
Fronter
TI smart view och tid.

Kvällens arbetsverktyg, kan bara bli kanon resultat. Men blir det så?

Varför nyttjar inte alla elever, de digitala reurserna som finns?

Varför har inte alla som läser kursen varit inne på kursrummet i Fronter?

Varje gång blir jag lika förvånad, denna ovilja hos elever att inte använda de möjligheter som finns.

Men de eleverna som var inloggade drog högvinsten, snabb individuell hjälp med tydliga förklaringar och tips.

För mig räckte kommentaren,
"Tack du har räddat mig, jag förstår, nu kan jag fortsätta räkna själv, varken mamma eller pappa kunde hjälpa mig"

söndag 7 februari 2010

Presentation med bilder.

NU har jag äntligen hittat ett bra sätt att presentera arter i naturkunskapen.
Genom att visa tilt bara bilder, med förklaringar på baksidan.
Man kan också ha det som ett interaktivt läxförhör.
Jag tycker att det är mycket flashigt och stimulerar eleverna, har än så länge bara provat det på mina egna barn men intresset var stort.

Kolla in länken. http://www.simpleviewer.net/tiltviewer/app/ eller http://www.simpleviewer.net/tiltviewer/

Önskar bara att snön försvinner så att jag kan ut och fotografera.


Ny dag nya tips att testa.

I går WordItOut idag Wordle,

undra vad det kommer att vara i morgon eller det kanske blir i kväll om jag får tid.


Resultatet ser ni här:
Matematiska begrepp i ny tappning. Nästa steg blir att få in den på kurssidan i Fronter.

lördag 6 februari 2010

Tillsammans fast på olika plats.

Lördag kväll övriga i familjen sover, men jag har fastnat framför datorn.
Men jag är inte ensam, min kollega och kurskamrat finns också på nätet.
Hon är lite snabbare än mig, så det dröjer inte länge förrän jag blivit inbjuden till en wikis och då är det bara att börja.

Tänk vad smidigt det är att ha kontakt via pim, mail och samtidigt kan vi jobba i wikisen.

Vi har också bekantat oss med WordItOut, en har publicerats men det är inte min, varför dröjer det alltid för mig.

Men det är så kul att plugga tillsammans för det är faktiskt det vi gör. Tack

Jag är riktigt nöjd med dagen.

Tablet PC, tack för den.

En dag i utvecklingens tecken, jag har använt eftermiddagen till att göra handskrivna lösningar till utvalda tal i Ma C och sedan lagt ut den på Fronter till eleverna.
Tänk vad fort det går när jag slipper sitta och skriva i word tillsammans med euqation, dessutom är det enkelt att förtydliga med överstrykningar och pilar.

Jag har också insett att alla uppslag och idéer jag får i kursen tar tid från uppgifterna som ska göras, har lovar mig själv att använda morgondagen bara till uppgifter, vill inte få något rött.

Svårast och det som jag känner minst för är bloggandet, det bara inte flyter.
Men kanske är det bara vanan som saknas.

torsdag 4 februari 2010

Tänk vad utvecklingen går fort!

1½ år med Fronter, jag har inte lärt mig allt men efter att ha tittat in på http://www.nature.com/scitable inser jag att det gäller för olika lärplattformer att hänga med i utvecklingen. Snabba förändring och mer flexibilitet, snyggare layouter för att sälja till eleverna, men också nödvändigt för att undervisningen, jag tror att läroboken i en del ämnen helt kommer att försvinna. Bra i energibesparings ivern.