lördag 29 maj 2010

Reflektioner över vårterminen.

Bara två veckor kvar innan det är dags att släppa loss eleverna på sommarlov.
Terminen kunde börjat bättre bröt benet dagen innan skolan började, men det lev start
punkten till en omtumlande termin. Tack Frida till att du tipsade mig om KTH kursen, den har verkligen varit terminens höjdpunkt. Nu gäller det att ta språnget in i framtiden och använda sig av det man lärt sig i planeringen av nästa läsår.

Fortsättning följer.......

onsdag 19 maj 2010

På väg mot Framtidens lärande!

Efter en långpromenad med hundarna vid vattnet med ett krampaktigt tag i koppel, för att de inte skulle nypa en av de nio små, små andungarna, ska jag nu börja packa för resan till Stockholm.
Jag ser verkligen fram emot Framtidens lärande och jag hoppas att det skall bli många nya idéer och funderiongar över hur jag kan ta nästa steg i IKT världen.

måndag 17 maj 2010

Bra instruktions/informationsfilm


Har hittat en jättebra instruktionsfilm om vetenskapliga artiklar, från Karolinska institutet.
I naturkunskap B försöker jag att få eleverna att skriva en artikel om tenik igår, idag och i morgon, har upptäckt att de tycker det är svårt att veta vad en vetenskaplig artikel är och de har sällan läst vetenskpliga tidskrifter. Jag tycker att denna filmen är bra, kanske lite för bra? Men man måste sikta högt mot stjärnorna för att nå trätopparna. Får se vad eleverna tycker i morgon, den är 45 min så jag får ta och tipsa om de bästa bitarna.
Här kan du bilda din egen uppfattning:
Vad tycker du? Kommentera dina åsikter!

onsdag 12 maj 2010

Tankekarta- ja tack!



Nu har jag prövat Bubbls.us, inte helt nöjd utan skulle gärna ha ett mer flexibelt verktyg.

Kan också vara så att jag inte behärskar mindmappingen med Bubbls fullt ut, lovar att jag ska pröva fler gånger.

Nu blir det en Prezi till måndagslektionen istället.

Har du inte prövat Prezi tycker jag att du ska göra det! Här är länken. http://prezi.com/

tisdag 11 maj 2010

Mitt bästa verktyg

Nu är det dags för att lovorda Tablet pc igen.
Jag kan inte göra annat efter att arbetat med den varje dag i 3 månader.
Fick frågan om jag var nöjd med min nya dator av en kollega, innan jag svarade funderade jag ett ögonblick hur det var innan.
Snabbt kom jag till sans och sa:
Nöjd ? det är nog mer ett hårt förhållande där jag lär mig att utnyttja alla finesser så mycket jag kan, samtidigt som kursen på KTH hela tiden ger mig nya idéer och tips på användningsområden.
För jag måste vara ärlig, utan kursen är det inte säkert att jag hade förändrat min undervisning i samband med datorbytet.

Men den som har mycket vill ha mer, nu drömmer jag om 1-1 datorer, vad drömmer du om?

Varför sådan motvilja?

Visst betyder skolledningens inställning till IKT mycket men i slutändan är det ändå läraren/pedgogen som har ansvaret för undervisningen.
Är läraren inte intresserad av att använda IKT så spelar det ingen roll hur mycket som satsas från skoledningen i form av utbildning och erfarenhetsutbyte.
Tänk vilken inverkan en enskild lärare har, större än en skolledare vad gäller IKT i undervisningen?
Men jag vill :

stånga mitt huvud i diskussionerna med de lärare som tycker att lärplattformar är onödigt

Ifrågasätta overheaden som står i centrum i klassrummet och skymmer för projektorn på duken

fortsätta att utveckla mitt IKT användandet

Tipsa allt vad jag kan om web 2.0

försöka påverka och uppmuntra alla de som inte har hoppat på IKT tåget.

Vad vill du göra?

onsdag 5 maj 2010

Gratis är bra!


Detta gillar jag!


Genom att gör allt mer gratis tas kampen upp mot de stora aktörerna som under lång tid pressat pengar av användarna.

Framtiden går nog mot att skolorna använder gratisprogram och inte licensierad, tex lärplattform

Viktigt då är att lärana hänger med utveckling, juh fler desto bättre och jag tänker inte vara den som inte ligger i fronten- Tänker du?

tisdag 4 maj 2010

Projektarbete, ja tack!

Nu har bollarna börjat rulla och vi gör allt för att försöka få tid att arbeta med projektarbetet, tur att vi är kvinnor båda två så att vi kan gör mer än en sak samtidigt.

Jag har hittat en bra länk som kanske flera kan ha användning av inför sina projektarbeten.
http://itforpedagoger.skolverket.se/forskning_utveckling/Undersokningar_rapporter/

Viktigt att scanna av vad det finns för forskning och rapporter om IKT i skolan.

Tar gärna emot fler tips från alla ni andra!!!!

måndag 3 maj 2010

Lika för alla? Glöm det!

  • Varför förstår inte kommunerna hur viktigt det är att alla får lika möjligheter i att arbeta med datorer i skolan?
  • Hur kommer det sig att lärarna på vissa skolor inte vet vad IKT är?
  • Många av eleverna som börjar gymnasiet har mycket svaga datorkunskaper, då menar jag inte kolla på Youtube, vara på Facebook eller spela WoW, utan att de inte vet hur de kan använda sin dator i lärande syfte.
  • Jag tror att det kommer att bli stora kunskapsskillnader i framtiden när många kommuner inte har ekonomiska möjligheter eller kanske helt enkelt inte prioriterar datorer i skolan.
  • Hur många datasalar står oanvända större delen av skoldagarna för att eleverna inte får använda dem?
  • Jag vill attt eleverna ska bli bra på att hantera information och fakta från många källor, dra egna slutsatser och inte bara bli bra på att klippa och klistra från wikipedia, men möts ofta av så har vi aldrig gjort förut vara ska vi börja med det nu på gymnasiet???

Många frågor och inga svar?

Jag tycker att förutsättningar för barn och ungdomar ska bli mer lika och att kommunerna måste öka IT användningen.

Tänk om man samtidigt som alla förändringar som är på gång 2011 kunde satsa på skolan och öka datortätheten för ALLA elever i Sverige!!!