måndag 29 november 2010

Reflektioner från sidan!


Nu har jag varit ifrån undervisning sedan augusti och helt klart så är det svårt att fylla det tomrum som det innebär att inte arbeta tillsammans med eleverna och det är svårt att tipsa och inspirera sina kollegor när man inte själv kan testa olika program och pedagogiska idéer.

Det är bara att inse att man glömmer fort ibland och det fick mig att fundera på vad jag använde i min undervisning precis när jag startat kursen, vips kom det från en blå himmel Wordle, som kan användas till nästan allt ja,ja med lite reservation.

Med detta i bakhuvudet vara det inte svårt att strukturera den prövning som jag lovat att ha med mina tidigare elever i Nk B. Fem begrepp som hänger i hop ska utlokaliseras, för att sedan redovisa varför de hör i hop och vilka modeller, teorier eller samband de ingår i.

Nu är det bara att vänta och se hur eleverna uppfattade det.
Hm har insett att vissa saker kräver övertydliga instruktioner. Men tanken var god och skam den som ger sig.

söndag 21 november 2010

På väg mot GY11!

I morgon är det dags för stor 1 dagarskonferens för alla gymnasieskolor i området att få information angående GY 11. Jag tycker att det ska bli intressant special när vi på eftermiddagen ska få vara i programgrupper.
I förendringens processen tycker jag att det är viktigt att man behåller fokus på eleverna, hur strukturerar vi program där eleverna kan få bästa möjligheter att förverkliga sin amål efter gymnasieskolan, eller är det viktigare att lärare får rätt kurser att undervisa i?
Kanske lite för rakt på men efter att ha surfat runt i olika pedagogforum och ninte hittat så många tankar om GY 11 undrar jag om man inte tror att det blir av eller att man är nöjd med de förändringar som kommer?
Men var kommer den digitala kompetensen in? Datakunksap som kurs försvinner och är övriga pedagoger redo att plocka in momenten som eleverna som behöver i sina kurser, får det plats?
frortsättning följer.......

måndag 15 november 2010

Vad kommer efter Facebook?

I veckobrevet har de visat skillander i nätverkskulturer mellan 2007 och 2010, fokus och intresse har flyttats från My space till Facebook och de kulturer som kommit i kölvattnet kring FB, som Farmville.
Inför projektarbetet har jag läst en hel del litteratur och inser allt mer att det krävs att litteraturen är förhållandevis ny för annars stämmer den inte med verkligheten och man kan bara använda den för att jämföra istället för att bekräfta.
Senast läste jag Läroverktyg från KK stiftelsen 2005, http://www.kks.se/templates/Publications/PublicationPage.aspx?id=8566 och då var fokus på Lunastorm och att chatta, inte Facebook och bloggar som idag. Tänk vilken utveckling från att begränsa kommunikationen till en ganska koncentrerad åldersgrupp i Sverige till den globala kommunikationsvärlden som Facebook har kommit att bli för alla åldrar.

Men vad kommer efter Facebook, jag tror att det kommer något nytt efter och att det är något av de stora aktörerna på den digitala marknaden utvecklat men att det kommer att ställas mot något som en uppstickare utvecklat för ofta är det så att när det är ett stort företag som ligger bakom kan det slå över och att ett förlslag eller idé från ett betydligt mindre företag leder till nästa stora digitala nätverkskultur. Helt klart är att de finns många IT utvecklare som hoppas att deras idé skall bli nästa globala sociala kommunikations plattform.

Nya tag mot slutet!

Äntligen, nu har Frida och jag tagit nya tag med vårt projektarbete, tänk att det kan vara så svårt att hitta tid som passar eller kan det möjligen vara så att det finns 100 andra saker som prioriteras före.
Hösten har varit omtumlande på mitt nya jobb och projektarbetet vars syfte är att få fler lärare att använda vår lärplattform Fronter kan inte vara mer aktuellt, nu när vi satsar på 1-1 datorer till eleverna, men först nu har jag landat och kunnat ta tag i allt material som bara väntar på att processen mot rapporten skall börja.
Oj kom precis på att det ska vara en muntlig redovisning också, det får fixa sig med camtasia och Audacity, någon som vet om det är ok?

Samtidigt som man möts av lärare som är negativa till den utveckling av digital lärresurser så måste man ta vara på de pedagoer som har insett vilka möjligheter som finns. Eftersom jag är matematiklärare har jag använt mig av Geogebra, http://www.geogebra.org/cms/ i min undervisning och tyker att det är en bra lärresurs som går att utveckla hur mycket som helst. Tips på en hemsida där elever kan få stöd i fysik och matematetik och där geogebra används är denna. http://olleh.se/index.html