söndag 28 mars 2010

Säkerhetsproblem?


Nu har jag råkat ut för Internetpoliser, dvs kollegor som irriteras över att denna rutan kommer upp då de ska in på olika Frontersidor.
Det händer för mig också bland annat när jag är på kurswebben, men finns det någon anledning att oroa sig? Jag klickar och snabbt kommer jag in.
Men är det så bra???
Med tanke på allt som kan hända med virus och annat är jag kanske lite för naiv i min inställning till den lilla rutan? Hur kan man undvika den?
Jag har upptäckt att om man lägger in en tabell från Excel så blir det alltid en varning när man ska gå in på den sidan, vilket har gjort att jag numera undviker det. Men att sluta lägga in filmer och dymnamiska idag objekt är jag inte säker på att jag vill bara för att undvika den lilla rutan! Tycker att det är viktigt att startsidan i Fronterrummen uppdateras hela tiden och att det finns olika inlägg, filmer, forum som kan väcka intresse att klicka sig vidare och kanske komma till någon websida som kan vara med i lärprocessen.
För eller emot, ja eller nej? Hm jag kommer nog att fortsätta leva lite farligt på nätet och inte bry mig alldeles för mycket över den lilla rutan!

tisdag 23 mars 2010

Se hjärnan - forskning.se


Tips på bra websida. Se hjärnan - forskning.se
En jättebra presentation/"Prezi" som jag kommer att visa för mina elever nästa gång jag har momentet med kroppen i Nk B. Man fastnar direkt.

lördag 20 mars 2010

Tips på matematik webplats!

Redan under min studietid läste jag Nämnaren som Ncm (Nationellt centrum för matematikutbildning) ger ut, bra tidning om och med matematik. Nu har jag upptäckt att Ncm har skapat en nationell webplats för IKT i matematikundervisningen. Bra initativ hoppas att den kommer att vara användbar och att fler hittar dit. Sidan är alldeles nystartad och av naturliga skäl inte helt klar utan den kommer att byggas upp i etapper.
På webplatsen finns en enkät om datorstöd i matematikundervisningen, vill man vara med och påverka tycker jag att man ska delta i undersökningen. Länk finns här: http://ikt.ncm.gu.se/formular/ikt/ikt-enkat-datorstod-201003.html

fredag 19 mars 2010

Första spelkontakten!


Det blev inte WoW utan Dota Leauge, det gäller att ta tillfället när sonen är på rätt humör.
Trots att jag verkligen försökte var det svårt att få grepp om hur man vann. Sonen föklarade hela tiden, hur man joina en host med rätt bach och att det var ytterligare fyra stycken i samma lag. Denna gången en svensk, två tyskar och en från Holland. Men de använde inte Skype utan all kommunikation skedde med skrivna meddelande i form av "sms" engelska. Allt gick mycket fort, en av valideringsfaktorerna var hur snabbt spelaren regerade, förflyttade sin gubbe med musklick. Skillnaderna i sonens team var mellan 45ms till 205ms, tur att jag bara satt brevid för jag hade säkert dragit ner tempot betydligt. Men jag klardade inte av att sitta med under hela bachen, det var för snabba skärmbyten och jag uppfattade förflyttningarna med gubbarna somobehagliga för ögonen.
Jag kanske är för gammal??? Men jag ska inte ge upp utan har blivit lovad ytterligare guidning i onlinespelens värld i morgon.

tisdag 16 mars 2010

Dela med sig! Javisst

I dag har jag och min kollega visat för övriga i arbetslaget hur vi använder IKT i undervisningen.
Vi har visat filmer och försökt att väcka ett intresse för att arbeta mer aktivit med vår lärplattform, vi har också tipsat om olika pedagogiska IKT- verktyg och puffat för KTH kursen.
Mycket på kort tid men jag tror att genom att visa och dela med sig av våra erfarenheter så kanske vi tillsammans kan öka de digitala resurserna användning inom vårt arbetslag.

Geogebra, Något för mig?

I går var jag på föreläsning med Thomas Lingefjärd, från Göteborgs Universitet.
Han visade bland annat GeoGebra, ett gratisprogram - Open source som kan användas i matematikundervisningen på alla nivåer. http://www.geogebra.org/cms/
Programmet finns översatt till en mängd olika språk, något som också är bra att det finns en Wikis kopplat till Geogebra där det finns en mängd olika applets som man kan använda sig av.
Något som jag funderat sedan föreläsningen är att vi i skolan måste ändra vårt synsätt på hur vi kan använda alla del möjligheter som finns med datorer till varje elev.
T ex om alla elever har varsin dator finns inget behov av miniräknare, eller?
Hur gör vi då vid prov?
Om elveverna använder sina datorer vid prov har de samtidigt tillgång till Internet, kan vi mäta elevernas kunskaper då?
Jag är helt övertygad efter att ha läst veckobrevet att vi måste öka takten med att vidga synsättet i skolan.

söndag 14 mars 2010

Tjuvläsning!

Hittade makes tidning i brevlådan, tänkte att eftersom det inte fanns något annat att läsa till kaffet så kan man alltid slötitta lite.
Men jag blev förvånad över innehållet, här fanns jämförelser mellan olika netbooks och tabletpc. Vilken utveckling! det kommer nya modeller hela tiden och priserna pressas mellan de olika leverantörerna. Jag blev imponerad av var en hybrid-notebook, där man kunde dela på skärm och tangentbord. Naturligtvis var det en pekskärm och den har bra minneskapacitet. Men det var inte slut med det, jag säger bara Allt-i-ett datorer med pekskärm, modell stor och med ett trådlöst tangentbord, det kommer att bli nästa dator hemma hos oss.Perfekt för köket!!!

måndag 8 mars 2010

Min Tablet-Pc och jag samarbetar!


Ungefär samtidigt som jag började kursen Digital kompetens och lärande - IKT och pedagogik för det 21:a århundradet på KTH lyckades jag få en Tablet-Pc.

Ett mycket användningssätt är att man kan förbereda sina lektioner i OneNote och sedan visa med projektor kommentarer och frågor som kommer under lektionen lägger jag in direkt på de aktuella sidorna och man behöver aldrig spara -det ske automatiskt.
Sedan är det enkelt att publicera som pdf och lägga in i aktuell mapp i Fronter.

I matematiken jobbar jag gärna med OneNote tillsammans med TI- smartview eller Geogebra.


Eleverna är positiva speciellt över att de ser tangentstryckningarna. Enkelt men väl fungerande!

lördag 6 mars 2010

Behövs det en nationell IT-strategi för skolan?-JA!

Jag tycker definitivt att det måste bli en nationell IT- strategi, så att risken för att det annars kan bli stora skillnader mellan skolor och kommuner minimeras.
Vad jag förstår finns det redan flera länder i Europa som har eller kommer snart att ha en nationell strategi. Jag tycker att Sverige nu måste satsa på barn och ungdomar genom att drastiskt öka anslagen så att skolorna kan utbilda lärarna, köpa datorer till elverna och ge tid åt pedagogisk utveckling av resurserna kopplat till den nya ämnesplanerna.
Ska skolan omformas med de nya reformerna Skola 2011 och GY11, borde IT ingå som ett steg i hela ombildningen av skolan.

Koppla ihop delarna och satsa för framtiden -

den är här fortare än vi anar!!!

fredag 5 mars 2010

1B Klart Äntligen!

Nu är första inlämninguppgiften inskickad, skrivblockaden löste sig något och det var bara att skriva innan det blir svart igen.

Intressant att reflektera över allt man testat under de första veckorna av kursen, tänk det är bara en bråkdel av allt som finns.

Vad ska man ta tiden ifrån, jag vill lära mig mer!!!!

Men första ska jag utforska vad ungdomarna gör på nätet.
Sonen har lovat att ta mig med i WoW världen, det blir några sena nätter i helgen.

onsdag 3 mars 2010

Nu är jag med i Facebookvärlden.

Trots hårt motstånd har jag numera ett facebookkonto.
Alla rekommenderade web 2.0 verktyg är nu testade och litteraturen är i det närmsta läst, dags att skriva inlämningsuppgift 1b. Om jag bara inte drabbats av skrivblockad!!!

Vad ska jag välja?


Nya val hela tiden, är det framtiden som kommit i fatt oss?

Jag har försökt att hänga med i den förändring som gjort att Windows öppnat för ett aktivt val av webbläsare för sina användare. Läste följande artikel i HD, Helsingborgs Dagblad. (vill du läsa hela artikeln finns den http://hd.se/it/2010/03/01/i-dag-far-alla-med-windows-valja/.
Jag tycker att det är bra att man får välja och slipper att vara låst till den förvalda webbläsaren,men blir samtidigt medveten om att det måste finnas skillnader mellan de olika webbläsaren. Hur påverkar mitt val vilka olika web2.0 verktyg jag kan använda, finns det begränsningar? Vid en diskussion jag hörde på radion i förra veckan så behöver man fortfarande Internet Explorer till vissa saker och att det rekommenderades att man skulle ha fler olika webbläsare. Hur vet man när man skall använda vilken?
Många frågor tur att det fortfarande inte har dykt upp någon ruta när jag startat datorn utan att det finns lite tid till att grubbla.

.